Data publikacji:
PROJEKT nr POWR.04.03.00-00-0292/16 pt. „Rozwój kształcenia specjalizacyjnego lekarzy, w dziedzinach istotnych z punktu widzenia potrzeb epidemilogiczno-demograficznych kraju, z wykorzystaniem technik symulacji endoskopowych”
Projekt realizowany jest przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie.
Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana 28 grudnia 2016 r. na kwotę 29 999 999,70 zł. 2 czerwca 2021 r. został podpisany aneks do umowy o dofinansowanie, zwiększający wartość projektu do 65 999 996,70 zł. W tej kwocie dofinansowanie Unii Europejskiej stanowi 94,29%, dofinansowanie budżetu polskiego 2,71%, a wkład własny beneficjenta 3%.
Beneficjentem jest Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie. CMKP jest jednostką powołaną w 1970 r. w celu programowania, organizowania, prowadzenia oraz koordynowania kształcenia podyplomowego w Polsce prowadzonego przez inne jednostki do tego uprawnione, np. Uniwersytety Medyczne. CMKP ma największe zasoby i doświadczenie do prowadzenia medycznego kształcenia podyplomowego w Polsce, w tym w szczególności specjalizacyjnego. Rocznie organizuje i finansuje ponad 800 kursów, z których 70% odbywa się w CMKP, przy wsparciu własnej kadry naukowej i zaplecza klinicznego. Uczestniczy w nich ok. 20 tys. osób rocznie.
Projekt jest realizowany z udziałem merytorycznym dwóch partnerów z Holandii, tj.:
którzy są placówkami medycznymi uczestniczącymi w kształceniu specjalizacyjnym lekarzy w Europie.
Projekt jest przedsięwzięciem o strategicznym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju Polski w obszarze związanym ze zdrowiem obywateli i podnoszeniem standardów leczenia.
Projekt jest odpowiedzią na problem związany z brakiem w polskim systemie kształcenia podyplomowego lekarzy wypracowanych standardów nauczania z wykorzystaniem technik symulacji medycznej oraz brakiem rozwiązań technologicznych i sprzętowych umożliwiających wdrożenie takich elementów do nowych modeli kształcenia. Jest to szczególnie potrzebne w tych dziedzinach medycyny, w których kształcenie praktyczne jest elementem kluczowym. Problem pogłębia brak sprzętu dydaktycznego do prowadzenia zajęć symulacji endoskopowych, jak również do przeprowadzenia wiarygodnej i krytycznej analizy rzeczywistego praktycznego poziomu wyedukowania lekarza w zakresie endoskopowych technik diagnostycznych i terapeutycznych, bez narażania pacjentów na dodatkowe ryzyko zagrożenia zdrowia i życia.
Wprowadzenie do szkolenia specjalizacyjnego lekarzy praktycznych zajęć z wykorzystaniem symulacji medycznej oraz przy udziale przygotowanej do stosowania takich metod dydaktycznych kadry (techników symulacji, instruktorów, nauczycieli) z wykorzystaniem zwalidowanych scenariuszy symulacji endoskopowej ma zaowocować w Polsce zwiększeniem liczby specjalistów posiadających odpowiednie praktyczne umiejętności diagnostyki i terapii endoskopowej.
Najważniejszym elementem w przygotowywanym projekcie jest jego produkt, którym będzie metodologia nauczania lekarzy podwyższających swoje kwalifikacje w ramach specjalizacji . Metodologia ta zakłada nauczanie poprzez ćwiczenia na symulatorach endoskopowych zachowujących się jak organizmy ludzkie, a nie na ludziach - faktycznych pacjentach, jak to przebiega dotychczas w Polsce. Oznacza to, że błąd lekarza popełniony na symulatorze nie zagrozi zdrowiu ani życiu pacjenta. Błąd ten, jako teoretycznie nieszkodliwy, nie zostanie jednak zlekceważony. Metodologia, która ma zostać wypracowana, opiera się w tym względzie na światowych standardach medycznych – popełniony błąd, nagrany w technice audio i video, zostanie przeanalizowany nie tylko przez jednego lekarza, ale przez całą grupę uczących się specjalistów. Lekarz, który popełnił błąd, zaliczy dany etap tylko wówczas, gdy ostatecznie wykona go bezbłędnie. Z tego względu projekt ma bardzo duże znaczenie dla wszystkich mieszkańców Polski jako potencjalnych pacjentów.
Praktycznym wdrożeniem opisanego wyżej rozwiązania będzie opracowanie zmian do programów specjalizacji w wybranych dziedzinach medycyny, przekazanie ich do formalnego zatwierdzenia przez Ministra Zdrowia oraz opublikowanie ich przez CMKP. W dalszej kolejności na podstawie zmienionych programów specjalizacji opracowane zostaną nowe programy kursów specjalizacyjnych uwzględniające elementy symulacji medycznej.
W ciągu 5 lat od otrzymania dofinansowania, w projekcie:
- zorganizowano wizyty studyjne u partnerów zagranicznych oraz w krajowych ośrodkach akademickich zespołu wypracowującego założenia do nowego rozwiązania pod kątem przeglądu praktyk i zapoznania się z najnowocześniejszymi metodykami nauczania lekarzy z wykorzystaniem symulatorów,
- przeprowadzono remont pomieszczeń w siedzibie Beneficjenta, które przeznaczono na Centrum Symulacji Endoskopowej,
- zakupiono i uruchomiono wyposażenie Centrum Symulacji Endoskopowej warte 18 mln zł, w sprzęt najnowocześniejszy w tej chwili w Europie;
- opracowano eksperymentalne programy nauczania uwzględniające wykorzystanie zakupionych symulatorów,
- od września 2019 r. – nadal – w trakcie ponad 250 szkoleń testowane są eksperymentalne programy nauczania na eksperymentalnej grupie lekarzy (zamiast minimalnej docelowej liczby 142 lekarzy pełny cykl szkolenia zakończyło dotychczas ponad 150 osób i liczba ta nadal rośnie).
W trakcie testowania do rozwiązania są wprowadzane poprawki i prowadzone są konsultacje, aż do momentu wypracowania kompletnych i gotowych do użycia programów nauczania lekarzy w zakresie symulacji endoskopowej.
Po podpisaniu aneksu do umowy o dofinansowanie zakres projektu został poszerzony o zadanie zbudowania zalążka sieci Centrów Symulacji Endoskopowej w Polsce, aby doświadczenia i programy wypracowane w projekcie w jego wersji podstawowej zostały wdrożone w dwóch dodatkowych ośrodkach kształcenia podyplomowego lekarzy. Ośrodki te zostaną wyposażone w odpowiedni sprzęt do symulacji endoskopowych oraz adekwatne technologie. W ramach rozszerzonego zakresu projektu testowany i wdrażany będzie model sieciowego nauczania podyplomowego lekarzy w zakresie symulacji endoskopowych.
Projekt zakończy się opracowaniem rekomendacji i instrukcji dla wszystkich chętnych placówek medycznych, które chciałyby wdrożyć wypracowane rozwiązanie w swojej praktyce podnoszenia kwalifikacji lekarzy.
Zakończenie realizacji projektu planowane jest na grudzień 2023 r.
Opublikowano 06.04.2022 15:54:23
Zmiany treści (2)