Informujemy, że 24 maja 2022 r. pomiędzy Centrum Projektów Europejskich a Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego został podpisany drugi aneks do umowy o dofinansowanie projektu nr POWR.04.03.00-00-0291/16 pt. „Rozwój kształcenia specjalizacyjnego lekarzy, w dziedzinach istotnych z punktu widzenia potrzeb epidemiologiczno-demograficznych kraju, z wykorzystaniem technik symulacji endoskopowych”.

Aneks nr 2 poszerza zakres projektu o działania dotyczące zastosowania symulacji endoskopowych w kształceniu podyplomowym lekarzy specjalizujących się w diagnostyce i terapii dzieci i młodzieży.

Projekt jest od 2016 r. realizowany w ramach priorytetu inwestycyjnego 10iii „Wyrównywanie dostępu do uczenia się przez całe życie o charakterze formalnym, nieformalnym i pozaformalnym wszystkich grup wiekowych, poszerzanie wiedzy, podnoszenie umiejętności i kompetencji siły roboczej oraz promowanie elastycznych ścieżek kształcenia, w tym poprzez doradztwo zawodowe i potwierdzanie nabytych kompetencji” przez Beneficjenta: Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego. Zakończenie projektu nastąpi 31 grudnia 2023 r.

Kwota przyznanego dofinansowania na realizację projektu – po dodaniu zadań dotyczących dzieci i młodzieży – wynosi 78 019 996,70 zł, a całkowita wartość projektu: 80 432 986,39 zł.

Projekt jest realizowany w partnerstwie ponadnarodowym z holenderskimi partnerami: organizacją Excellence In Society and Congress (ESC) BV oraz stowarzyszeniem European Federation of the International Society for Digestive Surgery.

Grupą docelową, do której adresowane jest wsparcie świadczone w ramach projektu są lekarze w trakcie specjalizacji, instruktorzy zabiegów endoskopowych i symulacji medycznych oraz instruktorzy technik endoskopowych.

Projekt jest nowatorską odpowiedzią na problem związany z brakiem w polskim systemie kształcenia podyplomowego lekarzy wypracowanych standardów nauczania z wykorzystaniem technik symulacji medycznej oraz brakiem rozwiązań technologicznych i sprzętowych umożliwiających wdrożenie takich elementów do nowych modeli kształcenia. Jest to szczególnie potrzebne w tych dziedzinach medycyny, w których kształcenie praktyczne jest elementem kluczowym. Problem pogłębia brak sprzętu dydaktycznego do prowadzenia zajęć symulacji endoskopowych, jak również do przeprowadzenia wiarygodnej i krytycznej analizy rzeczywistego praktycznego poziomu wyedukowania lekarza w zakresie endoskopowych technik diagnostycznych i terapeutycznych, bez narażania pacjentów na dodatkowe ryzyko zagrożenia zdrowia i życia.

Wprowadzenie do szkolenia specjalizacyjnego lekarzy praktycznych zajęć z wykorzystaniem symulacji medycznej oraz przy udziale przygotowanej do stosowania takich metod dydaktycznych kadry (techników symulacji, instruktorów, nauczycieli) z wykorzystaniem zwalidowanych scenariuszy symulacji endoskopowej ma zaowocować w Polsce zwiększeniem liczby specjalistów posiadających odpowiednie praktyczne umiejętności diagnostyki i terapii endoskopowej.

Najważniejszym elementem w projekcie jest jego produkt, którym będzie przetestowana metodologia nauczania lekarzy podwyższających swoje kwalifikacje w ramach specjalizacji. Metodologia ta zakłada nauczanie poprzez ćwiczenia na symulatorach endoskopowych zachowujących się jak organizmy ludzkie, a nie na ludziach – faktycznych pacjentach, jak to przebiega dotychczas w Polsce. Oznacza to, że błąd lekarza popełniony na symulatorze nie zagrozi zdrowiu ani życiu pacjenta, a umiejętności lekarza zostaną ocenione pozytywnie dopiero po wykonaniu ćwiczeń bezbłędnie. Z tego względu projekt ma bardzo duże znaczenie dla wszystkich mieszkańców Polski jako potencjalnych pacjentów.

Zakres projektu został rozszerzony w czerwcu 2021 r. aneksem nr 1 o zadanie zbudowania pionierskiej części ogólnopolskiej sieci Centrów Symulacji Endoskopowej. W ten sposób doświadczenia i programy wypracowane w projekcie w jego podstawowej wersji będą już wkrótce wdrożone w dwóch kolejnych, po CMKP, ośrodkach kształcenia podyplomowego lekarzy, tj. na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym oraz na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi, które zostaną wyposażone w odpowiedni sprzęt do symulacji endoskopowych oraz adekwatne technologie.

Produktem rozszerzonego o nowy moduł projektu będzie nowoczesna metodologia nauczania lekarzy podwyższających swoje kwalifikacje w ramach specjalizacji w sieci ośrodków również w dziedzinach medycznych obejmujących dzieci i młodzież. Będzie się ona składać z opisów programów kursów wraz z instrukcją wdrożenia i rekomendacjami. Praktycznym wdrożeniem rozwiązania będzie opracowanie zmian do programów specjalizacji lekarskich, przekazanie ich do formalnego zatwierdzenia przez Ministra Zdrowia oraz opublikowanie ich przez Beneficjenta.

Opublikowano 25.05.2022 9:20:27

przez: Joanna Janiszewska

Zmiany treści (1)