Data publikacji:
Projekt INCONE60 (Inland Blue Transport Connector E60’) miał za zadanie zwiększyć rolę małych i średnich portów na rynku międzynarodowym, poprawić ich dostęp do dróg morskich oraz rozwinąć żeglugę bliskiego zasięgu. Największym wyzwaniem było włączenie lokalnych portów do zintegrowanego systemu transportowego. Kolejnym etapem było podniesienie ich konkurencyjności, a w efekcie rozwój lokalnych gospodarek w regionach. Ponadto działania w ramach projektu miały za zadanie promowanie ekologicznych środków transportu i innowacyjnych środków napędowych, przyczyniając się tym samym do dekarbonizacji działalności transportowej i łagodzenia wpływu systemów transportowych na środowisko.
Instytut Morski UMG jako lider projektu zorganizował we wrześniu 2020 r. rejs pilotażowy na trasie Vordingborg – Stepnica – Kołobrzeg, którego celem było zaprezentowanie możliwości i zalet wykorzystania żeglugi bliskiego zasięgu do obsługi ładunków w regionach Południowego Bałtyku i Morza Północnego. Potencjał statku skonfrontowany został z samochodem ciężarowym, który pokonał tę samą trasę (Vordingborg – Stepnica) w analogicznym czasie przewożąc jednak jedynie 1/50 ładunku morskiego.
Rejs umożliwił ponadto praktyczną weryfikację narzędzia stworzonego w ramach projektu, jakim jest INCONE60 Cargo Flow. Model Pozwala ono na wstępną weryfikację korzyści płynących z wyboru żeglugi bliskiego zasięgu do przewozu ładunków. Symulator oblicza wszystkie koszty związane z przewozem, a także koszty zewnętrzne, takie jak wypadki, hałas, zanieczyszczenia, koszty klimatyczne, degradacja infrastruktury i zatory komunikacyjne.
Symulator skierowany jest przede wszystkim do sektora biznesowego – cargo, spedytorów logistycznych oraz innych podmiotów transportowych działających w tym obszarze. Jego obszar symulacji obejmuje kraje położone wzdłuż międzynarodowej drogi wodnej E60 na Morzu Północnym i regionie Południowego Bałtyku.
Międzynarodowa Droga Wodna E60 to część europejskiej sieci śródlądowych dróg wodnych wymienionych w Umowie europejskiej o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym – AGN. Jest to śródlądowa droga wodna/przybrzeżna, której główny bieg biegnie z Gibraltaru na północ wzdłuż wybrzeża Portugalii, Hiszpanii, Francji, Belgii, Holandii, Niemiec, Polski, Litwy, Łotwy, Estonii i Rosji do Sankt-Peterburga –Wołga-Morze Bałtyckie. Przez Kanał Bałtyk-Białomorski, następnie wzdłuż wybrzeża Morza Białego do Archangielska. Najważniejsza dla INCONE60 jego część znajduje się między Belgią a Litwą.
Projekt realizowany był w ramach Programu Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020 i współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju oraz z Funduszu Nauki 2018-2021 przyznanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na realizację projektów współfinansowanych międzynarodowych.
Opublikowano 27.06.2022 18:00:12
Zmiany treści (1)